17 dec. 2011

Feel Happy !






Sitter just nu o tänker hur lyckligt lottad jag känner mig, Har en fin dotter o en fin kille som tar hand om oss.
kommer ihåg då vi väntade barn hur jobbigt allt kändes, stressen och kanske även paniken över hur allt skulle kännas att bli föräldrar, det var så mycket som skulle hända och man kände hur mycket man förändrades själv både i kropp o humöret, jag tänkte inte alls mkt på förlossningen under graviditeten även fast det var den som riktigt skrämde mig, hur ont det skulle göra o hur jag skulle kunna hantera denna smärta.
När det var första barnet o allt kände man oron över hur man vet att förlossningen har startat igång, vad är en värk egentligen? hur känns en värk? Man hade så många frågor som man bara ville få svar på men som man aldrig egentligen kunde få ett svar till eftersom att alla upplever olika, minns då jag fick mina första värkar, började på förmiddam med att jag hade lite ont som sammandragningar, sedan då på kvällen fick jag värkar ungefär var 6-10 minut, ringde in till förlossningen o berättade hur man kände o jag fick som svar du får komma in om du vill eller om du heldre vill avvakta, det gör du som du vill, jag väntade ändå från 20:00 till ungefär 03:00 sen stod jag inte ut längre, Väl inne på förlossningen fick vi göra CTG - kurva i 20 minuter för att se hur länge värkarna varade, därefter fick jag läggas in på ett rum, var då även öppen 3 cm o hade då fruktansvärt ont, tillslut bad jag om EDA för att få lite lindring, hur skönt som helst hade uppehåll på värkarna i 2 timmar tills dom beslöt sig för att ge mig värkstimulerande medel, dröjde inte länge förens allt var igång igen.
Andades väldigt mkt lustgas och tyckte det var hur härligt som helst, Elektron skulle sättas på barnets huvud för att få bättre koll på hur bäbisen mådde, den ville bara krångla tog 3 försök innan den ville fästa, ont o jobbigt var det.
Minns den glada nyheten då hon sa nu är det dags att krysta du är öppen 10 cm, 10 timmar tog förlossningen o 21 september 13:39 föddes Tindra på pricken.


Idag har det gått snart 3 månader o jag känner mig som en jätte bra mamma, Tindra är världens finaste unge o jag längtar efter att få lära känna henne ännu mer. =D




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar